sobota 3. prosince 2016

Názorokec #2: Mezi dvěma světy (Scott Westerfeld)

Darcy Patelová odložila vysokou školu a i všechno ostatní jen proto, aby mohla vydat svůj young adult román, který se jmenuje Zásvětí. Dostane šanci, o jaké se spoustě mladých dívek může jen zdát. Stěhuje se do New Yorku, kde nemá žádné přátele a přemýšlí, zda to opravdu bylo správné rozhodnutí. Pak ji ale pod svá křídla vezme parta jiných začínajících i zkušených spisovatelů.

Druhá linie příběhu se odehrává právě v Darcyině románu, což je napínavý thriller o Lizzie, náctileté holce, které se podaří proklouznout do „Zásvětí“, místa mezi životem a smrtí, a přežije tak útok teroristů. Tato nová schopnost Lizzie zaskočí, Zásvětí je nebezpečné, plné potulujících se duší, které čekají na své rozhřešení. Může jim někdo pomoci? A co všechno musí dát Lizzie všanc?

Název: Mezi dvěma světy
Autor: Scott Westerfeld
Série: -
Originální název: Afterworlds
Rok vydání: 2014 (v ČR 2015)
Počet stran: 488
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: J. Jašová


Názorokec:


Na knihu jsem samozřejmě narazila v knihovně (přece jenom, moje peněženka poněkud pláče po nakupování dárků) a samozřejmě mě zaujala pěknou obálkou. (Přiznejme si, že všichni občas vybíráme knihy podle vzhledu.) I anotace zněla hezky, takže nebylo co řešit.

Když jsem četla druhou kapitolu, moc velký dojem na mě neudělala. Vážně autor narval teroristický útok do první kapitoly Zásvětí? I na fantasy knihu mi ta scéna připadala absurdní, do celkového příběhu tak nějak nepasovala. Skoro jako by se autor snažil vecpat do jedné knihy všelijaká témata - ani homosexualita nechyběla. Absurdita pokračovala, když se obě hlavní hrdinky - Darcy i Lizzie - zamilovaly. Nerada se opakuji po jiných hodnoceních knihy, ale tentokrát souhlasím, že obě se zamilovaly příliš jednoduše, rychle a černobíle, tedy tak, že člověk věděl, jak ten vztah skončí. Ne že bych nevěřila na lásku na první pohled, ale láska na první polibek? Hned na prvním/třetím setkání? 

Co mi také drásalo nervy, byla nejenom autorova samochvála prostřednictvím vedlejších postav (jasně, bylo by podivné, kdyby Darcy tu knihu nikdo nepochválil, ale neustálá chvála už působila jako vnucování názoru, že Zásvětí je naprosto geniálně reálné), ale také neustálý strach Darcy a Lizzie, že to není skutečné. Chápu, proč se tak cítily, ale skutečně bylo nutné připomenout to na každé druhé stránce? Tohle jsou, řekla bych, jediné věci, ve kterých si byly hlavní postavy podobné, ačkoli jsem se vážně snažila číst mezi řádky. Nakonec to působilo, že jsem četla dvě knihy najednou, nikoli knihu v knize. Samostatně by ani jedna z nich nebyla skvělá, ale dohromady to bylo občas chaotické a společných bodů bylo pramálo.

Poněkud puntičkářsky bych podotkla, že autorova kreativita, co se týče jmen osob, byla... uhm... chudá. Jak jinak by se taky dala nazvat, když se hlavní hrdinky jmenovaly stejně jako postava z Pýchy a předsudku a další postavy v Zásvětí se jmenovaly téměř stejně: Jama(rádž), Jami a Jamie. Divím se, že se tam neocitl rovnou i James.

Ale aby se můj názorokec neskládal jenom z kritizování, autorův nápad byl tak skvělý, že čtenáře prostě nutil číst dál a dál. Příběh Lizzie (a Mindy) byl prostě skvělý, i když pár nedostatků bych našla, a příběh Darcy byl přinejmenším zajímavý. Konečně jsem zjistila, jaký je rozdíl mezi titulem a patitulem a obecně jak to asi plus minus vypadá v nakladatelském nebi.

Takhle to možná vypadá, že kniha stojí za prd, vzhledem k tomu, že jsem kritice věnovala tři odstavce, přičemž jsem na chválu vymezila jeden krátký odstavec. Ale věřte mi, ta knížka vážně stojí za přečtení, jen je nemožné všechno kladné z knihy vyjádřit slovy. Řekla bych, i přes ten začátek a další ne zrovna skvělé části knihy, že si ty tři hvězdičky (z pěti) zaslouží a čtyři hvězdičky jsou příliš a nemám to srdce dát knize jen dvě.


2 komentáře:

  1. Líbí se mi objektivita tvých hodnocení, díky bohu za ni.
    Kniha zní... Dobře. Děj zajímavý, ale to okolo, no, podle toho, jak to říkáš, se mi to číst nechce, ale co já vím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem holt zlá osoba a líná hodně přemýšlet o dobrých vlastnostech knihy :'D

      Vymazat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!