čtvrtek 29. prosince 2016

Názorokec #5: Anna krví oděná (Kendare Blake)

Cas Lowood zdědil vzácné poslání: zabíjí mrtvé.

Před ním to dělal jeho otec, dokud nebyl hrůzně zavražděn duchem, kterého měl zabít. Vyzbrojen otcovým tajemným a smrtícím athame, Cas cestuje po zemi se svou čarodějnickou matkou a kocourem, který větří duchy. Společně se vydávají po stopách legend a místního folklóru a snaží se držet krok s mrtvými zabijáky. Otravné věci jako budoucnost neřeší a přátele si drží od těla.
Když přijedou do nového města, aby našli ducha, jemuž místní říkají Anna krví oděná, nečeká Cas nic než obvyklou rutinu: nastěhovat se, vypátrat a zabít. Místo toho ale najde běsnící prokletou dívku, přízrak, s jakým se dosud nesetkal. Stále nosí šaty, které měla na sobě v den své brutální vraždy roku 1958. Tehdy byly bílé, ale teď jsou rudě potřísněné a kape z nich krev. Od své smrti Anna zabíjí každého, kdo se opováží vstoupit do jejího opuštěného viktoriánského domu, kterému kdysi říkala domov.
Avšak z nějakého důvodu Casův život ušetří.



Název: Anna krví oděná
Autor: Kendare Blake
Série: Anna (1. díl ze 2)
Originální název: Anna Dressed in Blood
Rok vydání: 2012 (v ČR 2013)
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 272
Překlad: A. Vašíčková


Názorokec


Já jsem tedy upřímně řečeno člověk, který se dost velkým obloukem vyhýbá všem hororům. Sice se neděsím krve a duchů (co bych to pak byla za čtenářku fantasy?), ale horory prostě nejsou pro mě. A i přesto jsem po knize sáhla, neboť mi ji doporučily dvě osoby plus jedna, která mi ji vnutila.

Ačkoli se kniha řadí do žánru horory, nenutila mě - díkybohu - chodit spát s rozsvícenou lampičkou. Vlastně bych řekla, že jediný prvek, podle čeho je kniha zařazena do hororů, je ten, že autorka se neštítila krvavých scén. Těch tam bylo víc než dost. Hned na začátku si můžete vychutnat rozpolcení člověka. Doslova. O tom, jak moc realistické to bylo, hovořit nebudeme, je to přece jenom i fantasy kniha. Takže jestli jste realistou a ještě ke všemu se neděsíte krve, a zároveň doufáte, že Kendare Blake je Stephen King (ne že bych měla byť jen 1 jeho dílo přečtené), nebuďte zklamaní - já vás varovala.

Kniha byla psaná v ich-formě, pochopitelně tedy z Casova pohledu, což bylo místy úsměvné. Sarkastickými poznámkami moc nešetří (ale zároveň je nepálí ostošest) a porovnání s Buffy je namístě. Dokonce tu byl i duchařský tým, dalo-li by se to tak nazvat. Postavy byly převážně sympatické a víceméně nikdo nebyl hororově pitomý. Znáte to: šramot, „Kdo je tam?", smrt. Tak tohle se nekonalo. Teda kromě začátku, ale to byli opilí, tak jim to prominu. 

„Nesuď knihu podle obalu." Ale stejně stojí za zmínku, že ta obálka nemá chybu. To jen tak mimochodem.

Za nejpovedenější z celé knihy rozhodně považuji Anninu minulost. Dalo by se říct, že právě ona je tažným elementem, který drží čtenáře jako na trní a nutí je číst dál a dál. Co považuji za slabší, byl (zcela nečekaný, že) vztah mezi hlavními postavami. Protože prostě cože? Zničehonic vybublala. Zničehonic. Ale romantiky tam bylo minimum, takže není důvod se obávat, že se jedná skrznaskrz o dívčí román. I když jsem si po zběžném zkouknutí hodnocení na Databázi nevšimla žádného ohodnocení 5 hvězdičkami z mužské strany.

Kniha se sama četla, postavy byly celkem sympatické, děj nestojí za starou belu a konec nečekaný. Něco málo nad průměr, dost, abych někdy sáhla po 2. dílu.


3 komentáře:

  1. Mě na knížku utáhla obálka (to se klidně přiznám), ale asi jsem od ní čekala trošku víc :) Já bych jí dala 3 * :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznávám se též, že nebýt obálky, knihu bych možná nenápadně, aby si toho ona hodná dušička, jež mi tu knihu z knihovny strčila pod nos, vrátila do knihovny nepřečtenou :D Je fascinující, jakou roli mají obálky při vybírání knih :D

      Vymazat
    2. Přesně! Ale když to zas vezmu z druhé strany, kolikrát mě učaroval děj knihy, která měla fakt příšernou obálku! 😅 (A já se do ní právě kvůli té ošklivé obálce nijak nehrnula, a pak jsem litovala, že jsem po ní nešáhla dřív) 😀

      Vymazat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!