pondělí 13. února 2017

Názorokec #11: Nocte (Courtney Cole)

Jmenuju se Calla Priceová. Je mi osmnáct a je mě jen půl. Moje druhá polovina – moje dvojče, můj bratr Finn – je blázen. Miluju ho. Víc než život, víc než cokoli. A i když se děsím toho, že mě stáhne s sebou dolů, jsem jediná, kdo ho může zachránit. Dělám, co můžu, abych si udržela zdravý rozum, ale topím se v tom čím dál víc. Takže se chytám stébla. Dare DuBray. Je můj zachránce a můj antikrist. V jeho náruči se cítím v bezpečí. Ale taky se v ní bojím, že nevím, kam patřím. Bojím se, že jsem ztracená. Uzdraví mě, zlomí mě, bude mě milovat i nenávidět. Má moc mě zničit. Možná je to v pořádku. Protože to vypadá, že Finna zachránit nedokážu, a nemůžu milovat Darea, aniž bych všem ublížila. 
Proč? To kvůli tomu tajemství. Tajemství, které se tak moc snažím rozlousknout, že jsem vůbec nečekala, že to přijde. Taky vás to překvapí.


Název: Nocte
Autor: Courtney Cole
Série: Nocte (1. díl ze 3)
Originální název: Nocte
Rok vydání: 2014 (v ČR 2015)
Počet stran: 344
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: A. Špínová


Názorokec

Pohodlně se usaďte a představte si: Jmenujete se Calla, stejně jako ta pohřební lilie (když jsem si ji ale vyhledávala, je též známá jako svatební lilie O.o), což je celkem ironické, vezmeme-li v úvahu to, že váš táta je něco jako hrobař, z čehož vyplývá, že bydlíte v těsné blízkosti s hřbitovem. Bydlíte tam se svým otcem-hrobařem, matkou a se svým dvojčetem Finnem, kterému diagnostikovali schizoafektivní poruchu, tedy kombinaci schizofrenie a bipolární afektivní poruchy. Nic pěkného. Ještě se necítíte šíleně? Fajn. Bydleli jste tak, dokud vaše matka neumřela v autonehodě, ke které jste částečně i přispěli, když jste své matce zavolali. Vaše matka ani nestihla zavěsit, takže jste si mohli vyslechnout její poslední výkřik hrůzy. Máte-li stále pocit štěstí, po přečtení kapitolek psané v ich-formě z pohledu Finna vám zaručuji, že se ten pocit vypaří stejně rychle, jako stránky této knihy pod mýma rukama.

„NESLYŠÍM NESLYŠÍM NESLYŠÍM
A
NEVIDÍM
UŽ ŽÁDNÉ
SVĚTLO.
CALLO CALLO CALLO CALLO
ZACHRAŇ MĚ, ZACHRAŇ SEBE.
ZACHRAŇ MĚ.
SERVA ME, SERVABO TE.
ZACHRAŇ MĚ, A JÁ ZACHRÁNÍM TEBE."

To asi nevypadá jako začátek YA love story, přesto jím víceméně je. Život je plný překvapení. Nicméně, ačkoli by si člověk z anotace mohl vydedukovat, že hlavní hrdinka se bude zabývat svojí psychikou, je mnohem více fascinovaná tím typickým young-adultovským klukem, klukem tajemným, okouzlujícím, sexy... Chápete.

Knihu bych asi nedoporučovala lidem, kteří mají rádi knihy plné akcí. Někdo by mohl tvrdit, že se těch 300 stran v podstatě nic nedělo, ale já si vychutnávala téměř každou větu a každé písmenko. Pohánělo mě to všudypřítomné tajemství (a zvědavost, co že to je vůbec za žánr), a nebýt toho, že byly dvě hodiny ráno, nejspíš bych knihu přečetla během jednoho dne. Nebo spíš pár hodin.

A ten konec... Přiznám se, že mi to dech úplně nevyrazilo, protože jsem již jednou podobnou knihu četla, ale na větvi jsem z toho byla. Protože... Jak?! Proč?! Proboha proč?! Nenenene! NE! Vyčerpala jsem kvůli tomu měsíční zásobu slz.

Právě kvůli tomu konci absolutně vůbec nechápu, o čem chce autorka pro všechno na světě psát pokračování. Jistě, konec byl dost useknutý a další dva díly již na světě jsou, takže nejspíš je o čem psát... ale prostě cože? Vypadalo to i dost, že ani sama autorka netušila, o čem to má být, protože jinak nechápu tu výzvu k hlasování o osudu Cally na poslední stránce. Ale pak zase nechápu, proč musela nutně psát trilogii, když evidentně neví o čem. K čemu to pak je? Jedině že by Dare byl ve skutečnosti démon z paralelního světa...?
„Tajemství. Má je každý."

Zkrátka temná kniha, která vlastně není až tak temná. A s dokonalou obálkou a úžasným názvem v latině (česky v noci), jen tak mimo mísu.



Pro lidi, kteří knihu již četli a dosud to nepostřehli: chystá se v ČR 2. díl. Nemám páru, o čem to má být, kdy to má být a blábláblá, ale chystá se - zde odkaz.

6 komentářů:

  1. Zrovna jsem si ji pořídila a nemůžu se dočkat ;) Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji, snad se ti bude kniha líbit :)

      Vymazat
  2. Nocte je pre mňa takou zvláštnou knihou. Miestami mi prišla nudná a miestami som bola zvedavá. Prekvapila ma, ale nie až tak veľmi a nakoniec ma trošku aj sklamala :/ Škoda :)
    Tak tým, že bude pokračovanie si ma prekvapila :O ja si myslím, že to skončilo pomerne ucelene.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, že mně to přišlo také vcelku uzavřené, dokud se autorka nevytasila s dalším Dareovým tajemstvím a tím, že na světě již je pokračování... Jsem docela zvědavá, co tedy autorka sepsala.

      Vymazat
  3. No hodně se mi líbila recenze a i obal té knížky... že bych do ní šla... no uvidíme každopádně díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já děkuji a doufám, že se do ní pustíš :) A taky že nebude zklamáním :D

      Vymazat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!